With Sika there is no Shortcut to Safety

A rövid SDAT meghatározásához alkalmazott trükkök

 

Amint az FMVSS 212/208 szabványokról szóló oldalon bemutattuk a szabványok nincsenek minden tekintetben leszabályozva, engedhetnek némi mozgásteret az értelmezésükben.

Cégünk küldetése gondoskodni ügyfeleink biztonságáról. Emiatt kezdetektől fogva azon az állásponton vagyunk, hogy a legszigorúbban értelmezzük az FMVSS 212/208 szabványokat. Vannak azonban speciális, manipulálható területei az FMVSS 212/208 szabványoknak. Ezek kihasználásával rövidebb műhelyelhagyási idő érhető el, viszont nem biztos, hogy ezek teljesen korrekt ajánlások minden járműhöz és minden klimatikus körülmény között.

Az ütközéshez használt jármű kiválasztása
A járműválasztás nélkülözhetetlen szerepet játszik abban, hogy a ragasztó képességei megfelelő Biztonságos Műhelyelhagyási Időt (SDAT) biztosítsanak. A törésteszt során fontos szerepet játszanak a szélvédőragasztók kiértékelésekor a szélvédő dőlésszöge, mérete, a gyűrődési zónák és a légzsák érintkezési felülete a szélvédővel. Az Egyesült Államokban a legtöbb jármű un. full-size (teljes méretű) légzsákkal van ellátva. Mivel ezek a légzsákok felfújódott állapotban nekitámaszkodnak a szélvédőnek hihetetlen erők adódnak át a ragasztási felületre, ezzel még nehezebbé téve az FMVSS 212/208 szabványoknak való megfelelést. Viszont sok európai járművet kisméretű légzsákokkal látnak el, ami miatt kisebb igénybevétel jelentkezik a szélvédőn így sokkal könnyebb eleget tenni az FMVSS szélvédő benntartására vonatkozó követelményeinek.

 

Összetett autó Egyszerű autó

Amerikai gépjármű full-size légzsákokkal, melyek a szélvédőt használják támaszként

Európai gépjármű kisméretű légzsákokkal, melyek a műszerfalat használják fő támaszként

 

Biztonsági övvel bekötött vagy bekötetlen törésteszt bábuk használata
Az évek során a Sika sokrétű töréstesztet végzett hogy felbecsülje a bekötött és a bekötetlen törésteszt bábuk közötti különbségeket az SDAT ajánlásának meghatározásakor.

Az alábbi két videó világosan bemutatja a bekötött és a bekötetlen bábukkal végzett tesztek közötti különbségeket. A Sika ugyanolyan járműveket, ugyanolyan ragasztót, közel azonos klimatikus körülményeket és a bekötött bábuknak 30 perc, a bekötetleneknek 45 perc várokozási időt biztosított a törésteszt során.

Törésteszt bekötött bábukkal

Törésteszt bekötetlen bábukkal

  • Az utasoldali légzsák épphogy érintkezett a szélvédővel
  • A szélvédő sértetlen maradt az ütközés során (kis erő jelentkezett a szélvédőn)
  • A bábu fejével teljes mértékben érintkezett az utasoldali légzsák, az pedig a szélvédővel
  • A szélvédő teljesen összetört a becsapódástól, majd kiesett

A törésteszten megfelelt

A törésteszten nem felelt meg

 

Kérdések/következtetések

 

  • Kérje meg ragasztószállítóját, hogy magyarázza el hogyan tesztelte termékeit az FMVSS 212/208 szabványok szerint és ezen információk alapján hogyan alakította ki a Biztonságos Műhelyelhagyási Idő táblázatát.

 

A ragasztók megkötési feltételeinek megválasztása
A Sika járműipari szélvédőragasztói speciálisan úgy lettek megalkotva, hogy biztosítsák az FMVSS 212/208 szigorú paramétereinek eléréséhez szükséges szilárdságot. Minden egykomponensű szélvédőragasztó a levegő nedvességtartalmára köt. A hőmérséklet növelése jelentős szerepet játszik a kötési reakció sebességében.

Tehát, ha a ragasztó kötéséhez magas hőmérséklet és páratartalom szükséges, akkor logikusan feltételezhető, hogy a -15°C-on (0°F) végzett töréstesztnek kellene a legszigorúbb feltételnek lennie, mivel ezen a hőmérsékleten szinte nincs környezeti páratartalom. Azonban ez hibás következtetés. A ragasztó kötésétől eltekintve, figyelembe kell venni egy másik fontos tényezőt a Biztonságos Műhelyelhagyási Idő (SDAT) meghatározásakor, ez pedig a ragasztó viszkozitása. Statikus nyomáson a folyadék lehűlése közben a szabadon mozgó molekulák mozgása lelassul, az anyag viszkozitása (a folyadékok áramlási ellenállása) megnő. A viszkozitás növekedése nagyobb kohéziós (molekulákat összetartó) szilárdságot eredményez, javítja az anyag energiaelnyelő képességét és végül rövidebb SDAT ajánlások lehetségesek. A Sika széleskörűen vizsgálata a ragasztók teljesítményét a járművek ütközése során. Az eredmények tagadhatatlanul azt bizonyítják, hogy a -15°C-on (0°F) végzett töréstesztek jóval kisebb követelményeket támasztanak a ragasztóval szemben, mint a magasabb hőmérsékleten és páratartalomnál végzett teszteknél.

Ennek következtében, éghajlattól függően nagymértékben változhatnak a töréstesztek eredményei és az SDAT ajánlások.

Néhány évvel ezelőtt a Sika kifejlesztette a MOVE Technológiát, amely optimális ragasztó teljesítményt biztosít az SDAT eléréséhez. A Sika MOVE Technológiájának egyik lényeges eleme a ragasztóba integrált energiaelnyelő funkció alkalmazása. Ennek eredményeként eléri azt a szükséges szilárdsági szintet, amely az FMVSS 212/208 követelményeinek megfelel, ráadásul tág hőmérséklet és páratartalom tartományok között. Ezek a továbbfejlesztett, nagy teljesítményű termékek lehetővé teszik, hogy a Sika egyetlen, széles hőmérséklettartományban érvényes SDAT ajánlást biztosítson Ügyfeleinek.

 

A Sika MOVE technológia

A Sika MOVE technológia

 

 

Megosztom

Kövess a Facebookon is!

Ajánlott oldalak

Sika hajóipari weboldal

Sika hajóipari weboldal

 

 

Az év autóüvegezoje
Az év autóüvegzője
verseny

Sika Termékkereső App

Sika Product Finder